27 augustus 2025 in Privé door Mr. D. (Desiree) van Klinken

Consument hoeft niet te betalen voor zoekgeraakt retourpakket

Privé

Een vrouw retourneert een online bestelling met het verzendlabel van de webwinkel. Als het retourpakket echter niet aankomt bij de webwinkel, hoeft de vrouw daar niet voor op te draaien.

Een vrouw bestelt voor ruim € 500 kleding bij een webwinkel. De bestelling wordt geleverd, maar de vrouw betaalt de rekening niet. Volgens haar hoeft dat ook niet, omdat ze de kleding op tijd heeft teruggestuurd met het retourlabel dat ze van de webwinkel heeft gekregen. Het pakket is echter nooit aangekomen, stelt de webwinkel.

Incasso

De webwinkel vindt dat de vrouw daarom alsnog moet betalen en draagt de vordering over op een incassobureau. Als de vrouw ook tegenover het incassobureau voet bij stuk houdt, stapt het incassobureau naar de rechtbank Overijssel om het geld op te eisen.

Herroepen

De kern van de zaak draait om de vraag of de vrouw haar bestelling echt op tijd en correct heeft teruggestuurd. De rechter concludeert dat dat wel het geval is. Bij online aankopen mag een consument binnen veertien dagen de koop herroepen en de bestelling terugsturen. Uit de stukken blijkt dat de vrouw haar pakket binnen die termijn heeft afgegeven bij de vervoerder, met het retourlabel van de webwinkel. Daarmee heeft ze de koop op tijd herroepen en is haar betalingsverplichting vervallen.

Zoek

Dat het pakket daarna zoekraakt, kan de vrouw niet worden aangerekend, zo vindt de rechtbank. De vrouw heeft voldaan aan haar verplichtingen door het retourproces te volgen en het pakket bij de aangewezen vervoerder af te geven. Het risico van verlies ligt in dit geval bij de webwinkel, omdat het bedrijf zelf het retourlabel beschikbaar stelt.

Leeg pakket

Het incassobureau suggereert tijdens de zitting nog dat er misschien geen kleding in het retourpakket zat. Volgens de rechter is het voor de vrouw niet zo makkelijk aan te tonen dat de kleding daadwerkelijk in het retourpakket zat, terwijl de webwinkel als contractant van het vervoersbedrijf de mogelijkheid had, en nog steeds heeft, om een onderzoek te starten naar de vermiste zending. Het incassobureau weet niet of de webwinkel dat onderzoek heeft gestart. De rechter wil deze discussie echter niet verder aangaan: de stelling van het incassobureau is te laat gedaan en ook niet verder onderbouwd. De vordering van het incassobureau wordt daarom volledig afgewezen, de vrouw hoeft niets te betalen.

#consument #webshop #bestelling #incasso #herroepen

ECLI:NL:RBOVE:2025:5205

Consument hoeft niet te betalen voor zoekgeraakt retourpakket

Mr. D. (Desiree) van Klinken
Advocaat


Stuur een mail 0342 491 028