15 september 2021 in Bedrijf & Organisatie door Mr. Drs. J.C. (Jan-Kees) Karels

Domeinnaam, merk, handelsnaam – hoe bescherm je ze?

Bedrijf & Organisatie

Je hebt een nieuwe webwinkel opgestart. De naam is geregistreerd bij de Kamer van Koophandel, logo’s en briefpapier zijn ontworpen. En dan blijkt er een jaar later een webwinkel met dezelfde naam te zijn. Kun je hier iets tegen doen?

Beter goed gejat dan slecht bedacht, is een gevleugeld woord op internet. Er wordt nogal wat ge-copy-pasted. Helaas soms te kwader trouw. Maar ook omdat mensen niet precies weten wat de regels zijn. In deze weblog ga ik in op de handelsnaam, het merk en de domeinnaam. Welke regels gelden daarvoor en hoe kun je ze beschermen?

 

Handelsnaam

De naam van je onderneming wordt beschermd door een honderdjarige wet: de Handelsnaamwet uit 1921. De Handelsnaamwet verstaat onder handelsnaam ‘’de naam waaronder een onderneming wordt gedreven’’. Met andere woorden: de naam van je bedrijf.

Anders dan je misschien zou denken is er geen registratie vereist om je handelsnaam te beschermen. Hoewel inschrijving bij de Kamer van Koophandel wel verplicht is op grond van de Handelsregisterwet, is deze inschrijving niet nodig én niet voldoende om beschermd te zijn.

Op basis van de Handelsnaamwet geniet de handelsnaam bescherming doordat je deze in een bepaald gebied gebruikt en blijft gebruiken.

Artikel 5 van de Handelsnaamwet bepaalt dat je geen handelsnaam mag voeren die al eerder door een ander rechtmatig werd gevoerd. Ook is het verboden een handelsnaam te gebruiken die van een al in gebruik zijnde handelsnaam ‘’slechts in geringe mate’’ afwijkt. Daarbij spelen de aard van beide ondernemingen en de plek waar zij gevestigd zijn een rol.

Achtergrond van deze regel is dat bij het publiek geen verwarring tussen beide ondernemingen mag ontstaan. Dat bedrijven eenzelfde of een sterk gelijkende naam voeren, betekent overigens niet automatisch dat sprake is van verwarringsgevaar. Zo mochten Café Einstein in Leiden en Café Einstein in Delft van de rechter gewoon naast elkaar bestaan. Een overweging in deze zaak was dat ze zich richten op aparte steden. Zie de rechtsoverweging 4.15.

 

Merk

Bij een merk werkt het anders. Een merk ontstaat niet door gebruik, maar door inschrijving in het merkenregister. Wil je jouw handelsnaam betere bescherming bieden, dan is aan te raden deze in te schrijven in het BOIP Merkenregister. Je kunt daar ook checken of een merk al is ingeschreven voor de Benelux.

De bescherming van (Benelux)merken ligt vast in het Benelux Verdrag inzake de Intellectuele Eigendom (BVIE). Merk is een breed begrip, laat artikel 2.1 BVIE zien: het kunnen allerlei soorten tekens zijn, zoals woorden, namen van personen, tekeningen, letters, cijfers, vormen van waren, verpakkingen van waren of geluiden. Een voorwaarde voor het zijn van merk is dat het teken de waren en/of diensten van een onderneming onderscheidt van die van een andere onderneming. Die voorwaarden noemen we het onderscheidend vermogen van een merk. Het gaat bij onderscheidend vermogen om de mate waarin je merk de consument in staat stelt producten en/of diensten van jouw bedrijf te onderscheiden van die van andere ondernemingen. Daarbij mag een merk niet louter het product beschrijven, omdat dit niet onderscheidend genoeg is. Een klassiek voorbeeld is Apple die als merknaam wél onderscheidend is voor elektronica, maar niet voor appels. 

Voor een handelsnaam geldt de eis van onderscheidend vermogen niet. Wel is het zo dat als je je handelsnaam als merk wilt laten registeren je alsnog met deze eis te maken krijgt. Immers, zodra je je handelsnaam als merk laat registreren wordt ook het merkenrecht van toepassing.

 

Domeinnaam

Laat je een domeinnaam registreren, dan geeft deze je het feitelijk monopolie om die domeinnaam te gebruiken. Verzint een concurrent een domeinnaam met maar één letter verschil, dan biedt jouw domeinnaamregistratie als zodanig geen recht daartegen op te treden. Je kunt er wel tegen optreden als jouw handelsnaam en/of je geregistreerde merk in die andere domeinnaam is opgenomen. In dat geval is het handelsnaamrecht en/of merkenrecht van toepassing.

Voor geschillen over domeinnamen is een speciale geschillenregeling in het leven geroepen, de SIDN-geschillenregeling. Houders van domeinnamen zijn per definitie aan deze geschillenregeling gebonden, op basis van hun inschrijving van de domeinnaam. Deze geschillenregeling biedt een alternatief voor een gang naar de rechter.

Op basis van de geschillenregeling kan de eiser vorderen dat zij, in plaats van de huidige domeinnaamhouder, de nieuwe houder van de domeinnaam wordt.

Heb je een vraag over je handelsnaam, merk of domeinnaam? Bel me dan of neem contact op via de mail: [email protected]

Domeinnaam, merk, handelsnaam – hoe bescherm je ze?

Mr. Drs. J.C. (Jan-Kees) Karels
Advocaat


Stuur een mail 0342 491 028